مهاجرت + ویزا (آمریکا), مهاجرت + ویزا (استرالیا), مهاجرت + ویزا (کانادا)

کشور های بدون ویزا

ویزا مجوز ورود به یک کشور است که به شما اجازه می دهد به صورت قانونی وارد کشور دیگری شوید. با این حال، مسافران همیشه هنگام سفر به کشورهای دیگر نیازی به اخذ ویزا ندارند. اکثر کشورها یک توافق نامه آزادسازی و تسهیل  ویزا یا ” توافقنامه لغو روادید ” دارند که به شهروندان این کشور ها اجازه می دهد بدون  دریافت ویزا بین کشورها رفت و آمد کنند.

معمولاً این توافقنامه ها فقط برای مقاصد توریستی یا تجاری اعمال می ‌شوند و اجازه اقامت کوتاه مدت بین ۳۰ تا ۹۰ روز را می‌ دهند، اما بازدیدکنندگان همچنان باید مدارک مسافرتی معتبر از جمله پاسپورت داشته باشند.

کشورهای مقصد برای مسافران به چند دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • کشورهایی که برای ورود به آن‌ها حتما باید ویزا دریافت کنید.
  • کشورهایی که برای ورود به آن ها نیازی به ویزا ندارید.
  • کشورهایی که با ویزای فرودگاهی اجازه ورود به آن‌ها را دارید که به آن ها ویزای فرودگاهی یا ویزای الکترونیکی گفته می شود. یعنی هنگامی که وارد کشور مقصد می شوید، با پر کردن یک فرم و پرداخت هزینه ویزا، ویزای شما همان لحظه صادر خواهد شد.

همچنین دلایل کشورها برای توافق در زمینه لغو روادید به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

    • روابط دیپلماتیک خوب
    • اطمینان از عدم اقامت شهروندان کشورهای طرف توافق به صورت غیر قانونی.
    • کشورهای طرف قرارداد از نظر اقتصادی توسعه یافته هستند.

آیا ویزای الکترونیکی به معنای سفر بدون اخذ ویزا است ؟

خیر، ویزای الکترونیکی به معنای ورود بدون ویزا نیست. ویزا الکترونیکی (e-Visa)
یکی از انواع ویزا است که به‌عنوان یک مجوز مشروط به مسافران اجازه ورود یا خروج از کشوری را می‌دهد. بسیاری از افراد در مورد ویزای الکترونیکی اشتباه فکر می‌کنند. و این نوع ویزا را واقعی نمیدانند در حالی که این ویزا تنها بر خلاف ویزاهای سنتی به صورت دیجیتال صادر می شود و همانند ویزاهای سنتی مجوز ورود فرد به کشور های دیگر که به سهولت و در کمترین زمان اخذ می گردد بنابراین مهمترین مزیت این نوع ویزاها این است که در مقایسه با مجوزهای کاغذی، سند بسیار سریعتر صادر می شود. همچنین سایر تفاوت هایی که با ویزاهای سنتی دارد میتوان موارد زیر را نام برد:

برای درخواست ویزا از طریق اینترنت به هیچ وجه نیازی به مراجعه به سفارت یا کنسولگری ندارید، کل فرآیند ویزا از راه دور (آنلاین) انجام می شود، حتی پرداخت ویزا و صدور آن. تفاوت مهم دیگر این است که ویزاهای سنتی برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت صادر می شوند، در حالی که ویزاهای الکترونیکی موقت هستند.

کشور های بدون ویزا

موافقت نامه های تسهیل ویزا در جهان کدامند؟

برخی از شناخته شده ترین توافق نامه های ویزا شامل موارد زیر است:
توافقنامه شینگن: ۲۶ کشور اروپایی توافقنامه شینگن را امضا کرده اند که به شهروندان خود اجازه می دهد بدون ویزا بین کشورهای عضو تردد کنند.

۲۶ کشور شینگن عبارتند از: اتریش، بلژیک، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس
چهار کشور دیگر اروپا عضو پیمان شینگن نیستند ولی با دریافت ویزای شینگن می‌توانید علاوه بر ۲۶ کشور بالا، به این چهار کشور کوچک سفر کنید:
موناکو، آندورا، واتیکان، سن مارینو
با ویزای شینگن دابل یا مالتیپل نیز می‌توانید علاوه‌بر کشورهای شینگن، به این ۹ کشور اروپایی نیز که عضو شینگن نیستند، سفر کنید:آلبانی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، قبرس، کوزوو، مقدونیه یا یوگسلاوی سابق، مونته نگرو، رومانی

نمونه ویزای شینگن
برنامه لغو روادید ایالات متحده آمریکا : به شهروندان ۴۰ کشور اجازه می دهد بدون ویزا وارد ایالات متحده شوند، اما قبل از ورود به کشور باید در ESTA ثبت نام کنند ESTA . مخفف عبارت Electronic System for Travel Authorization می باشد. یک برنامه الکترونیکی است که واجد شرایط بودن بازدیدکنندگان برای سفر به ایالات متحده بدون ویزا را تعیین می کند.
ESTA شرط اصلی برنامه لغو روادید آمریکا است و کسانی که ESTA تایید شده یا معتبر ندارند، حتی اگر تمام الزامات دیگر را برآورده کنند، نمی توانند وارد ایالات متحده شوند.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده این سیستم را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد تا سفرها به این کشور را ایمن تر کند و مجوزها را بسیار سریعتر صادر کند.
ESTA به دارندگان آن اجازه می دهد حداکثر ۹۰ روز در ایالات متحده بمانند. این سند فقط برای اقامت موقت است و شما واجد شرایط ماندن بیشتر از آن نیستید. این تفاوت اصلی با ویزای توریستی ایالات متحده آمریکا است که شما مجاز به اقامت ۶ ماهه و سپس تمدید اقامت خود در ایالات متحده هستید.
ESTA تنها سندی است که می توانید برای ورود به ایالات متحده از آن استفاده کنید این سند ویزا نیست و نمی توان به جای ویزا از آن استفاده کرد. این فقط به شما امکان می دهد از آن برای اهداف گردشگری و سفرهای تجاری استفاده کنید، اما اگر برای فعالیت های دیگر نیاز به رفتن به ایالات متحده دارید، باید برای یک ویزای معتبر درخواست دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

ویزای شینگن آمریکا
کشورهای واجد شرایط برای  ESTA
آندورا، استرالیا، اتریش، بلژیک ، برونئی ، شیلی، چک ، دانمارک ، استونی ، فنلاند، فرانسه ، آلمان ، یونان، مجارستان ، ایسلند ، ایرلند ، ایتالیا ، ژاپن ، کره جنوبی، لتونی ، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، موناکو ، هلند نیوزلند ، نروژ، لهستان، پرتغال ، سن مارینو، سنگاپور، اسلواکی، اسلوونی اسپانیا، سوئد ، سوئیس، تایوان ، بریتانیا ، کرواسی
توافق دوجانبه بین ایالات متحده و کانادا: شهروندان ایالات متحده و کانادا می توانند بین این دو کشور بدون ویزا سفر کنند. پاسپورت، کارت عبور از مرز، یا کارت EDL برای احراز هویت.

پاسپورت آمریکا

 

نمونه کارت EDL
شورای همکاری خلیج فارس:

(GCC) شهروندان کشورهای زیر می توانند بدون ویزا بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس سفر کنند، مانند: بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی.

شورای همکاری خلیج فارس
جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا:

(ECOWAS) شهروندان ۱۵ کشور عضو در ECOWAS می توانند بدون ویزا وارد این کشورها شده و ۹۰ روز اقامت داشته باشند. با این حال، بازدیدکنندگان باید یک پاسپورت معتبر و یک گواهی واکسیناسیون داشته باشند. کشور های عضو عبارتند از: بنین، بورکینافاسو، کیپ ورد، ساحبل عاج، گامبیا، غنا، گینه، گینه بیسائو، لیبریا، مالی، نیجر، نیجیریه، سنگال، سیرالئون، توگو.
جامعه آفریقای شرقی(EAS ): شش کشور آفریقای شرقی به این قرارداد تعلق دارند و شهروندان آنها می توانند بدون ویزا در بروندی، کنیا، رواندا، سودان جنوبی، تانزانیا، اوگاندا سفر کنند.
توافقنامه مشترک المنافع: شهروندان برخی از کشورهای مشترک المنافع می توانند بدون ویزا وارد کشورهای عضو شوند.

از دولت‌هایی که عضو اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع هستند، سه دولت در اروپا، دوازده دولت در آمریکای شمالی، یک دولت در آمریکای جنوبی، هجده دولت در آفریقا، هشت دولت در آسیا، و یازده دولت در اقیانوسیه می‌باشند. هفت دولت از اعضای سابق اتحادیه‌اند، که چهار تا از آن‌ها دیگر به عنوان نهادی مستقل وجود ندارند (اما به عنوان بخشی از کشورهای عضو فعلی) هستند. ترکیب جمعیت اعضای اتحادیه از ۲٫۲ میلیارد نفر است، که تقریباً یک سوم از جمعیت جهان است، و از میان آن‌ها ۱٫۲۱ میلیارد نفر در کشور هند زندگی کرده و ۹۵٪ در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند.
انجمن ملل آسیای جنوب شرقی: ده کشور عضو در این توافقنامه به اعضای خود اجازه می دهند بدون ویزا در سراسر ایالت ها سفر کنند.کشورهای عضو عبارتند از :
اندونزی ، مالزی، فیلیپین ، سنگاپور ، تایلند ، برونئی ، ویتنام، لائوس، میانمار، کامبوج.
کشورهای مشترک المنافع:

این قرارداد پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد و شهروندان کشورهای عضو می توانستند بدون ویزا وارد این کشورها شوند. با این حال، بین تاجیکستان و ازبکستان و ارمنستان و آذربایجان استثنائاتی وجود دارد.
استونی، لتونی، لیتوانی، اروپای مرکزی شرقی، بلاروس، مولداوی، اوکراین، قفقاز جنوبی، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، آسیای مرکزی، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه.
توافق دوجانبه بین نپال و هند: شهروندان هند و نپال می توانند بدون ویزا بین این دو کشور سفر کنند و بدون ویزا در آنجا زندگی کنند.
قرارداد مرکوسور : Mercosur توافقنامه مرکوسور امکان سفر بدون ویزا را برای شهروندان آرژانتین، برزیل، پاراگو ئه و اروگوئه فراهم می کند.
رتبه پاسپورت ایرانی
رتبه پاسپورت ایرانی ۹۸ است و تعداد مقاصد بدون روادید قابل دسترسی با پاسپورت ایران ۴۱ مقصد است. لطفاً توجه داشته باشید که فهرست کشورهای بدون ویزا شامل تعداد کشورهایی که شهروندان ایرانی می توانند بدون ویزا وارد آن ها شوند، از طریق ویزا بدو ورود یا فرودگاهی و از طریق eTA می باشند.

در ادامه به کشور ها را به تفکیک میپردازیم. 

لیست کشور های بدون ویزا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۲

ارمنستان، جزایر کوک، دومینیکا، گرجستان، هائیتی، عراق، مالزی، میکرونزی، نیووی، ترکیه، ونزوئلا
لیست کشورهای صدور ویزا به محض ورود visa on arrival برای ایرانیان در سال ۲۰۲۲:
بولیوی، آذربایجان، بوروندی، کیپ ورد، کومور، گینه بیسائو، لائوس، لبنان، ماکائو ماداگاسکار، مالدیو، موریتانی، موزامبیک، نپال، عمان، پالائو، قطر، رواندا، ساموآ، سیشل، سیرا لئون، سومالی، سوریه، تیمور شرقی، رفتن، تووالو، زیمبابوه

لیست کشور های بدون ویزا برای ایرانیان
لیست کشورهای صدور ویزای الکترونیکی برای ایرانیان در سال ۲۰۲۲:
آلبانی، آنتیگوا و باربودا، استرالیا، بنین، بوتسوانا، کلمبیا، ساحل عاج (ساحل عاج)
جیبوتی، اتیوپی، گابن، گینه، کنیا، قرقیزستان، مالاوی، مولداوی، مونتسرات، جزیره نورفولک، سنت کیتس و نو یس، سائوتومه و پرنسیپ، سنگاپور، آفریقای جنوبی سودان جنوبی، سنت هلنا، سورینامف تاجیکستان، اوگاندا، امارات متحده عربی ازبکستان، زامبیا

کشور های صدور ویزای الکترونیک
لیست کشور هایی صدور مجوز سفر الکترونیکی eTA برای ایرانیان در سال ۲۰۲۲
پاکستان ، سری لانکا

مجوز سفر الکترونیکی eta

کشورهای بدون ویزا برای پناهندگان

اگر در کشوری پناهنده هستید، به احتمال زیاد نمی توانید از پاسپورت خود و بدون پاسپورت این کشور برای سفر اقدام کنید. بنابراین، هنگامی که نیاز به سفر دارید، باید به یک سند مسافرتی مجهز باشید که به طور خاص برای پناهندگان صادر شده است.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما می توانید هر کشوری را که می خواهید بازدید کنید، تنها تعداد انگشت شماری از کشورها وجود دارند که می توانید بدون ویزا یا با مدارک سفر پناهندگی Refugee travel documentبه آنجا بروید.
سند مسافرتی پناهندگی نوعی سند است که برای افرادی که به عنوان پناهنده شناخته می شوند، صادر می شود. اسناد سفر برای پناهندگان معمولاً از کشورهایی صادر می شود که پناهندگان از آنجا درخواست پناهندگی می کنند.
۱۴۵ کشور، که به کنوانسیون ۱۹۵۱ مربوط به وضعیت پناهندگان (کنوانسیون ژنو) تعلق دارند، یک سند مسافرتی استاندارد معمولاً به رنگ آبی با دو خط در گوشه بالا سمت چپ صادر می کنند. اسناد سفر پناهندگان بسته به کشور صادر کننده آنها متفاوت است. با این حال، آنها باید از استاندارد خاصی پیروی کنند و باید به شکل زیر باشند:

کشور های بدون ویزای پناهندگی

کشورهای بدون ویزا با سند سفر پناهندگان

در اینجا لیستی از کشورهایی که می توانید بدون ویزا به شرط داشتن یک سند مسافرتی پناهندگی معتبر (طبق کنوانسیون ۱۹۵۱) از آنها بازدید کنید را مشاهده می کنید که در این صورت بیش از ۳ ماه اجازه اقامت ندارید.
ارمنستان، ایسلند، لهستان، بلژیک، ایرلند، پرتغال، قبرس، ایتالیا، رومانی، جمهوری چک، لیختن اشتاین، اسلواکی، دانمارک، لوکزامبورگ، اسپانیا،،فنلاند، مالتا، سوئد،فرانسه، مونته نگرو، سوئیس، آلمان، هلند، بریتانیا، مجارستان ، نروژ.
این توافق در نتیجه مشکلات سفری بود که پناهجویان با وجود توافقات منع ویزا بین کشورها با آن مواجه شدند، به عنوان مثال، توافقنامه شینگن، که در آن پناهندگان هنوز قادر به ورود بدون ویزا به این کشورها نبودند.
نکته : در نهایت، هر کشوری مختار است که تصمیم بگیرد که آیا فردی را در کشور خود بپذیرد یا رد کند، این شامل همه افراد می شود، حتی اگر مدرک پناهندگی معتبری داشته باشید.
به عنوان مثال کشورهای بدون ویزا که با داشتن سند سفر پناهندگان ایالات متحده می توانید بدون ویزا به آن ها سفر کنید عبارتند از:
آلمان، هلند، بلژیک، کرواسی، اسلوونی، اسلواکی، مجارستان، قبرس، مونته نگرو
و یا کشورهایی که بدون ویزا با سند سفر پناهندگان استرالیا می توان به آن ها سفر کرد عبارتند از:
آلمان، اسلوونی، مجارستان، نیوزلند، اسلواکی، ماکائو (ویزا در بدو ورود)، مونته نگرو

چگونه می توان سند سفر پناهندگی را دریافت کرد؟

فرآیند درخواست برای دریافت سند سفر پناهندگی بسته به کشور صادر کننده سند متفاوت است.به عنوان مثال، اگر در استرالیا هستید، باید با تماس با وزارت امور داخله، پر کردن فرم، و تماس مجدد با وزارتخانه برای تعیین وقت ملاقات برای ارسال مدارک خود، درخواست سند سفر کنید.

مدت اعتبار سند سفر پناهندگی چقدر است؟

کنوانسیون ژنو بیان می کند که اسناد سفر برای پناهندگان باید بین دو تا سه سال معتبر باشد. با این حال، همه کشورها سند را با تاریخ اعتبار یکسانی صادر نمی کنند.
به عنوان مثال، سند سفر پناهندگی صادر شده توسط بریتانیا ممکن است تا ۱۰ سال اعتبار داشته باشد، در حالی که سند مسافرتی صادر شده از استرالیا برای یک تا دو سال اعتبار دارد.
لازم به ذکر است در بیشتر موارد پس از اعطای وضعیت پناهندگی، اجازه ندارید به کشور مبدأ خود برگردید.

مجوز سفر توسط کشوری تنظیم می شود که درخواست پناهندگی شما را پذیرفته و سند سفر پناهندگی شما را صادر کرده است و در برخی موارد، تنها در صورت داشتن مجوز صریح و دلایل بسیار قانع کننده مانند بیماری یا مرگ در خانواده، ممکن است به کشور خود سفر کنید اما اگر بدون اجازه به کشور خود بازگردید، در خطر از دست دادن وضعیت پناهندگی خود هستید.

با کارشناسان و وکلای با تجربه مقیم کانادا و استرالیا و آمریکا شرکت مهاجرتی رویال اپلای همراه باشید.

شرکت مهاجرتی رویال اپلای

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱-۲۲۴۰۸۱۸۱-۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

برای رفتن به صفحه فرم ارزیابی مهاجرتی و درخواست مشاوره رایگان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایدبار
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.