مهاجرت به کانادا یا آمریکا ؟!

مهاجرت به کانادا یا آمریکا

آمریکا یا کانادا؟ کدامیک برای مهاجرت بهتر است؟

کانادا و آمریکا به عنوان دو کشور پیشرفته و توسعه‌یافته، همواره مورد توجه مهاجران بوده اند. انتخاب بین کانادا و آمریکا برای زندگی، تحصیل و یا کار تصمیم مهمی است که مستلزم بررسی دقیق تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو کشور است. هر دو کشور به عنوان مهاجر پذیر ترین کشور های دنیا دارای اقتصاد قوی، سیستم آموزشی پیشرفته و تنوع فرهنگی هستند. با این حال، تفاوت‌های قابل توجهی از جهات مختلف مانند سطح درآمد، هزینه های زندگی ، فرهنگ و … دارند. همچنین شرایط صدور ویزای آمریکا و کانادا تفاوت های مهمی دارد که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

در ادامه، تفاوت‌ها و شباهت‌های کانادا و آمریکا از جوانب مختلف مانند اقتصاد، سیستم آموزشی، بازار کار، هزینه زندگی، تحصیل، سیاست و قوانین مهاجرتی می پردازیم تا بتوانید به راحتی این دو کشور را با یکدیگر مقایسه کنید. با مقایسه آمریکا و کانادا ، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این کشورها با اهداف و مقاصد شما همسوتر بوده و انتخاب بهتری برای شماست.

فهرست مطالب

مقایسه دو کشور آمریکا و کانادا

۱- مقایسه اقتصاد آمریکا و کانادا

تولید ناخالص داخلی و تنوع اقتصادی دو فاکتور مورد توجه برای بررسی اقتصاد یک کشور است. اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان شناخته می‌شود و بسیار متنوع است. در بسیاری از صنایع از جمله فناوری، مالی و انرژی اقتصاد ایالات متحده نسبت به سایر کشورها پیشرو است.

 از سوی دیگر، کانادا با اقتصاد پایدار خود، به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی و سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. اگرچه هر دو کشور اقتصادهای قوی و تولید ناخالص داخلی بالایی دارند، اما تفاوت‌هایی در ساختار اقتصادی، منابع طبیعی، سیاست‌های تجاری و نرخ رشد وجود دارد. به صورت کلی تولید ناخالص داخلی آمریکا بیشتر از کانادا است که موجب تنوع در اقتصاد و بازار آمریکا شده است.

اقتصاد آمریکا یا کانادا

۲- مقایسه کانادا و آمریکا از نظر مالیات بر درآمد

مالیات در کانادا و آمریکا، هر دو شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر فروش می‌شود. به طور کلی، سیستم مالیاتی کانادا و آمریکا به صورت پلکانی است و هر چه مقدار درآمد شما بیشتر شود میزان مالیات پرداختی شما نیز افزایش خواهد یافت. همچنین میزان پرداختی شما برای مالیات بسته به ایالت و یا استان محل سکونت شما در کانادا و آمریکا متفاوت است.

۳- مقایسه نرخ تورم آمریکا و کانادا

میزان تورم در این ۲ کشور بسیار به یکدیگر نزدیک است. اما به طور کلی در آمد مردم آمریکا در بسیاری از مشاغل نسبت به مردم کانادا بیشتر است. با توجه به حجم تقاضای بالاتر برای خرید محصولات و استفاده از خدمات در آمریکا قیمت ها و نرخ تورم بیشتر از کانادا است. با توجه به آخرین آمارها نرخ تورم در آمریکا در سال ۲۰۲۴ برابر با ۲.۹ و در کانادا برابر با ۲.۷ می باشد.

مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان رویال اپلای و ارائه جزئیات بیشتر با شما تماس خواهیم گرفت.

۴- مقایسه سیستم سلامتی در کانادا و آمریکا

کانادا یکی از جامع ترین سیستم های درمانی در جهان را دارد که اصلی ترین هدف آن دسترسی تمامی کانادایی ها به خدمات درمانی بدون توجه به وضعیت مالی آن هاست. به عبارت دیگر تقریبا تمام مردم کانادا به صورت کامل از خدمات بیمه ای و درمانی بهره مند هستند.

در مقابل آمریکا دارای بیمه درمانی همگانی نیست و افراد برای بهره مندی از درمان با هزینه مطلوب نیاز به استفاده از خدمات بیمه خصوصی دارند. بنابراین با توجه به اینکه بیمه های خصوصی در آمریکا نسبتا گران قیمت هستند، بسیاری از افراد امکان پرداخت هزینه ها را برای دریافت بیمه درمانی مناسب ندارند و نگرانی هایی از بابت هزینه های درمان برای آنها وجود دارد.

سیستم درمانی کانادا یا آمریکا

۵- مقایسه سیستم آموزشی و تحصیل در کانادا و آمریکا

سیستم آموزشی آمریکا و کانادا به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان شناخته می‌شود. این سیستم از نظر ساختار، روش‌های تدریس و هزینه‌ها در ۲ کشور آمریکا و کانادا تفاوتهایی با یکدیگر دارد.

به طور کلی هزینه های تحصیل در آمریکا نسبت به کانادا کمی بیشتر است. توجه داشته باشید که این مورد نگرانی خاصی را برای شما ایجاد نخواهد کرد زیرا با اینکه هزینه های تحصیل در آمریکا کمی بیشتر از کانادا است اما آمریکا از نظر اعطای بورسیه های تحصیلی، فاند و انواع کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان خارجی بسیار غنی است.

به طور کلی درصورت داشتن رزومه قوی و واجدالشرایط بودن و طی کردن مسیر به صورت صحیح، احتمال دریافت فاند برای تمامی مقاطع به خصوص مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) در هر دو کشور بالا است.

توجه داشته باشید که تحصیل در کشورهای تراز اول با کیفیت آموزشی بالا مانند کانادا و آمریکا نقش بسزایی در موفقیت شما در آینده دارد. بنابراین بهتر است درصورتیکه اطلاعات کافی از روند مهاجرت تحصیلی ندارید از یک مشاور حرفه ای کمک بگیرید.

تحصیل در کانادا یا آمریکا

۶- مقایسه حقوق و دستمزد در کانادا و آمریکا

به طور کلی، متوسط حقوق و دستمزد پرداختی در آمریکا بیشتر از کانادا است. اما این امر به معنای آن نیست که همه مشاغل در آمریکا حقوق بالاتری دریافت می کنند. همچنین هزینه زندگی در برخی مناطق آمریکا، به ویژه در شهرهای بزرگ، بسیار بالاتر از کانادا است. بنابراین، با وجود حقوق بالاتر، قدرت خرید ممکن است تفاوت چندانی نداشته باشد. در آمریکا و کانادابرخی مشاغل مانند پزشکی و زیر شاخه های آن درآمد بالاتری نسبت به سایر مشاغل دارند. بنابراین توجه داشته باشید که بسیاری از عوامل در تعیین میزان درآمد در۲ کشور موثر است و به راحتی نمی توان سقف و کف میزان درآمد را مشخص نمود.

مقایسه حقق و دستمزد در کانادا و آمریکا

۷- مقایسه و بررسی هزینه ی زندگی در آمریکا و کانادا

هزینه زندگی در آمریکا و کانادا به عوامل مختلفی از جمله شهر، سبک زندگی و انتخاب‌های شخصی بستگی دارد. هر دو کشور به عنوان کشورهای توسعه‌یافته، از استانداردهای بالای زندگی برخوردار هستند، اما هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ و مناطق مختلف این دو کشور به طور قابل توجهی متفاوت است.

برخی از عوامل مؤثر بر هزینه‌های زندگی در آمریکا و کانادا عبارتند از:

 هزینه زندگی در شهرهای بزرگ هر دو کشور مانند نیویورک، لس‌آنجلس، تورنتو و ونکوور به طور قابل توجهی بالاتر از شهرهای کوچک تر است.

 

هزینه مسکن، اجاره و خرید ملک، بخش عمده ای از هزینه های زندگی را در هر دو کشور تشکیل می دهد. در شهرهای بزرگ کانادا و آمریکا، هزینه اجاره و خرید خانه بسیار بالاتر است.

هزینه مواد غذایی در هر دو کشور به عوامل مختلفی مانند برند، فصل و منطقه خرید بستگی دارد. به طور کلی، هزینه تهیه مواد غذایی در کانادا معمولا کمتر از آمریکا است.

 

هزینه حمل و نقل شامل هزینه بنزین، هزینه‌های عمومی و هزینه‌های مربوط به وسایل نقلیه است. هزینه حمل و نقل در شهرهای بزرگ هر دو کشور به دلیل ترافیک و هزینه‌های بالای پارکینگ بالا است.

به طور کلی، هزینه زندگی در کانادا به طور متوسط کمتر از آمریکا است. اما این تفاوت بسته به شهر و سبک زندگی می‌تواند متفاوت و یا در برخی از موارد برابر باشد. برای مثال، شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور هزینه‌های زندگی مشابه یا حتی بالاتر از برخی ایالت های بزرگ آمریکا دارند.

مقایسه هزینه زندگی در آمریکا یا کانادا

۸- مقایسه نحوه اخذ ویزای کانادا و آمریکا

شما برای دریافت ویزای کانادا و آمریکا بسته به نوع ویزا باید شرایط و الزامات خاصی را برآورده کنید. در صورتی که در ارائه مدارک ویزا و یا فرآیند اخذ ویزا دچار اشتباه شوید، درخواست شما رد خواهد شد.

توجه داشته باشید که باورهاو اطلاعات اشتباه می توانند یکی از مخرب ترین فاکتورها در پروسه اخذ ویزا باشند. یکی از باورهای اشتباهی که در بین بسیاری از افراد وجود دارد این است که اخذ ویزای آمریکا سخت تر از کانادا است. توجه داشته باشید که در پروسه اخذ ویزا تکمیل بودن مدارک، نحوه اقدام و انتخاب روش مهاجرت مناسب با توجه به شرایط شما تعیین کننده است. پس نمی توان گفت که اخذ ویزای کشور خاصی دشوارتر است. درصورتیکه شما برای ویزایی درخواست دهید که واجدالشرایط دریافت آن باشید می توانید به راحتی ویزای خود را دریافت کنید.

به طور کلی، هزینه زندگی در کانادا به طور متوسط کمتر از آمریکا است. اما این تفاوت بسته به شهر و سبک زندگی می‌تواند متفاوت و یا در برخی از موارد برابر باشد. برای مثال، شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور هزینه‌های زندگی مشابه یا حتی بالاتر از برخی ایالت های بزرگ آمریکا دارند.

مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان رویال اپلای و ارائه جزئیات بیشتر با شما تماس خواهیم گرفت.

رزرو وقت سفارت آمریکا راحت تر است یا آمریکا

شهروندان کشورهایی مانند ایران که دارای سفارت آمریکا در خاک خود نیستند باید وقت سفارت خود را از یکی از سفارت های آمریکا یا کانادا در کشورهای همسایه مانند ترکیه ، ارمنستان، دبی و… رزرو کنند.

توجه داشته باشید که به صورت کلی رزرو وقت سفارت آمریکا از کانادا زمان برتر است. با این وجود در صورت نیاز به وقت فوری سفارت آمریکا ، موسسه رویال اپلای امکان رزرو وقت را به صورت فوری دارد.در ادامه نحوه رزرو وقت سفارت آمریکا و کانادا را مورد بررسی قرار می دهیم:

اخذ وقت سفارت آمریکا:

برای دریافت وقت سفارت آمریکا ۲ روش وجود دارد که شما با توجه به نوع ویزای مورد نظر باید از روش صحیح استفاده کنید. در ادامه به ۲روش دریافت ویزای آمریکا اشاره شده است:

برای دریافت ویزاهای موقت آمریکا مانند ویزای توریستی، تحصیلی و کاری متقاضی می تواند شخصا اقدام به دریافت وقت سفارت از طریق سایت اداره مهاجرت آمریکا کند.

در ویزاهای دائم برخلاف ویزاهای موقت، امکان دریافت وقت سفارت توسط متقاضی وجود ندارد. فرد متقاضی باید در ابتدا درخواست خود را به اداره مهاجرت آمریکا ارسال کند. اداره مهاجرت بعد از بررسی های اولیه پرونده شخص را به NVC ارسال می کند و NVC وقت سفارت را برای شما تعیین می کند. در مرحله بعد شما موظف به حضور در سفارت در زمان مقرر هستید.

دریافت وقت سفارت کانادا:

برای دریافت انوع ویزای کانادا برخلاف ویزای آمریکا امکان رزرو وقت سفارت توسط متقاضی وجود دارد. شما می توانید برای دریافت وقت بایومتریک خود به راحتی اقدام نمایید.

۹- مقایسه آب و هوا در کانادا و آمریکا

دو کشور آمریکا و کانادا تا حد زیادی از لحاظ آب و هوایی با یکدیگر متفاوت هستند. در کشور کانادا تفاوت های آب و هوایی در بین شهرهای مختلف بسیار چشمگیر است. هر چه از شمال کانادا به سمت جنوب آن و به سمت مرز آمریکا پیش می رویم هوا گرمتر می شود (در مناطق شمالی کانادا دمای هوا به شکل چشمگیری کمتر از مناطق جنوبی است). همچنین اختلاف دما در تابستان و زمستان کانادا با یکدیگر زیاد است و زمستان ها معمولا طولانی هستند. اما در آمریکا اختلاف دما بین ایالات مختلف کمتر است و سرمای هوا به شکل قابل توجهی از کانادا کمتر است. تابستان های ایالات متحده نسبت به کانادا کوتاه تر است.

مقایسه آب و هوای کانادا و امریکا

۱۰- مقایسه نرخ بیکاری در آمریکا و کانادا

میزان نرخ بیکاری هر دو کشور پایین است. اما طبق آخرین آمار که در سال ۲۰۲۴ منتشر شده است، میزان نرخ بیکاری در کانادا رو به کاهش است و نرخ اشتغال مهاجران و شهروندان کانادایی با روند سریعی در حال افزایش است. اما در نقطه مقابل، آمریکا در طی چند ماه اخیر شاهد افزایش نرخ بیکاری بوده است. نرخ بیکاری آمریکا از ۲۰۲۴ از ۳.۸ به ۳.۹ افزایش یافته است. اما به طور کلی میزان بیکاری در آمریکا حدودا ا ۱.۷ درصد کمتر از کانادا است.

روش های مهاجرت به کانادا و آمریکا

برای مهاجرت به کانادا و آمریکا روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

سرمایه گذاری در کانادا و آمریکا یکی از روش های مطمئن برای اخد شهروندی کانادا و آمریکا است. اصلی ترین تفاوت بین سرمایه گذاری در کانادا یا آمریکا مربوط به حداقل سرمایه لازم و روند دریافت شهروندی از این طریق است. در کانادا حداقل میزان مشخصی برای سرمایه گذاری توسط اداره مهاجرت تعیین نشده است و شما می توانید با مبالغ مختلفی در استان های مختلف سرمایه گذاری کنید. در صورتیکه مدت زمان مشخصی از شروع کار شما گذشته باشد و کسب و کار شما سودآور باشد می توانید برای دریافت pr کانادا اقدام کنید. سرمایه گذاری در آمریکا برخلاف کانادا به صورت مستقیم امکان دریافت گرین کارت آمریکا را برای شما فراهم می کند. بنابراین نیازی به اثبات سودآوری کسب و کار برای دریافت گرین کارت نخواهید داشت. همچنین آمریکا برخلاف کانادا حداقل میزان ۸۰۰ هزار دلار را برای سرمایه گذاری و دریافت گرین کارت آمریکا تعیین کرده است.

فرصت تحصیل در دانشگاه های با رنک بالا در آمریکا و کانادا رویایی ارزشمند و دست یافتنی است اما انتخاب بین دانشگاه های آمریکا و کانادا انتخابی دشوار است. دانشگاه های این دو کشور از استانداردهای بالایی برای تحصیل برخوردار هستند بنابراین می توان گفت که فاکتورهای بسیاری در انتخاب شما موثر خواهد بود. فاکتورهایی مانند هزینه ها، وجود و یا عدم وجود مصاحبه، بازه زمانی مورد نظر برای پذیرش و…. در انتخاب نهایی شما موثر هستند. به عنوان مثال برای حضور در دانشگاه های آمریکا افراد موظف به شرکت در جلسه مصاحبه در سفارت هستند اما برای کانادا انجام مصاحبه معمولا لازم نیست.

یکی دیگر از روش های مهاجرت به آمریکا و کانادا مهاجرت کاری است. اخذ پذیرش کاری از این دو کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال مهاجرت کاری به آمریکا معمولاً به دو صورت انجام می‌شود:

  • دریافت پیشنهاد کار از یک کارفرمای آمریکایی: در این روش، شما ابتدا باید از یک شرکت آمریکایی پیشنهاد کار دریافت کنید. این پیشنهاد کار باید نشان دهد که شما برای آن شغل واجد شرایط هستید و هیچ شهروند آمریکایی یا مقیم قانونی دیگری در خاک آمریکا برای تصدی آن شغل پیدا نشده است. در این صورت کارفرما باید برای شما درخواست ویزای کار کند و پس از طی کردن مراحل شما می توانید به آمریکا مهاجرت کنید.
  • داشتن مهارت‌های خاص و استثنایی: اگر شما در زمینه خاصی استعداد و مهارت فوق‌العاده‌ای دارید و می‌توانید ثابت کنید که حضور شما در آمریکا به نفع اقتصاد این کشور است، ممکن است بتوانید بدون داشتن پیشنهاد کار مستقیما برای اخذ گرین کارت آمریکا اقدام کنید.

برای مهاجرت کاری به کانادا شما می توانید از طریق اخذ یک جاب آفر از یک کارفرما در کانادا برای دریافت ورک پرمیت کانادا اقدام کنید. همچنین اگر رزومه خوبی دارید می توانید از طریق یکی از روش های مهم اقامت دائم کانادا تحت عنوان روش اکسپرس اینتری که یک سیستم جذب نیروی کار ماهر در کانادا است اقدام کنید. متقاضیان در این روش بر اساس فاکتورهای خاصی امتیازاتی دریافت می کنند و درصورتیکه امتیازات افراد به حدنصاب مورد نظر برسد آنها واجدالشرایط دریافت اقامت دائم کانادا می شوند و می توانند به صورت مستقیم PR کانادا را دریافت کنند.

مقایسه آمریکا و ایران

سخن پایانی

در نهایت، انتخاب بین دو کشور کانادا و آمریکا برای زندگی به عوامل متعددی بستگی دارد که هر فرد باید بر اساس اولویت‌ها و شرایط شخصی خود به آن‌ها توجه کند. کانادا با اقتصادی نسبتا با ثبات، محیط آرام و چند فرهنگی و فرصت‌های تحصیلی مناسب، گزینه مناسبی برای کسانی است که به دنبال کیفیت زندگی بالا و تعادل بین کار و زندگی هستند. از سوی دیگر، آمریکا با اقتصاد پویاتر و فرصت‌های شغلی بیشتر برای افرادی که به دنبال پیشرفت شغلی و تجربه‌های جدید هستند، جذابیت بیشتری دارد. در کل، هر دو کشور مزایا و معایب خاص خود را دارند و بهترین انتخاب به اهداف و ارزش‌های فردی شما بستگی دارد. برای انجام بهترین انتخاب بهتر است از یک موسسه مهاجرتی معتبر کمک بگیرید تا شانس موفقیت شما بیشتر شود.

 

مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان رویال اپلای و ارائه جزئیات بیشتر با شما تماس خواهیم گرفت.

از طریق تکمیل فرم ارزیابی میتوانید از مشاوره رایگان با کارشناسان و وکلای مجرب شرکت رویال اپلای بهره مند شوید .

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱ ۲۲۴۰۸۱۸۱ ۲۲۴۰۷۱۷۱

آدرس:زعفرانیه، میدان الف، مجتمع تجاری پالادیوم، طبقه نهم شمالی ، واحد ۹۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.